Hässleholms kommun

Frågor och svar

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna om vad som gäller, hur du ansöker och vad som krävs för att få ekonomiskt bistånd - tidigare kallat försörjningsstöd eller socialbidrag.

Det är enkelt för dig att få svar på dina frågor om ekonomiskt bistånd. Så här får du svar på dina frågor:

  • E-tjänsten: Genom att logga in i din ansökan kan du få svar direkt. Här kan du exempelvis se om du har fått en komplettering eller blivit utvald för stickprovskontroll, läsa ditt beslut, se utbetalningsbelopp och datum.
  • Webbsidan: På hemsidan finns allmän information och svar på vanliga frågor om ekonomiskt bistånd.
  • Kontaktcenter: Du kan ringa Kontaktcenter på 0451-26 70 00 för att få allmän information om ekonomiskt bistånd.
  • Handläggare: Du kan också ringa direkt till din handläggare under specifika telefontider. Telefontiden är varje vardag klockan 09.00-09.45 om din handläggare inte informerat om annan telefontid.

  • Om det är första gången du ansöker - mottaget har telefontid måndag-fredag klockan 10.30-11.30 på telefonnummer 0451-26 68 60
  • Om du vill komma i kontakt med en nyhandläggare som utreder den första ansökan- ring på telefontid måndag-fredag klockan 11.00-11.30 på telefonnummer 0451-26 67 77. Det är inte säkert att det är din handläggare som har telefontiden den dagen men du kommer kunna få kontakt med en annan handläggare som kan svara på frågor om hur det går med din ansökan.
  • Om du redan har ett ärende och en handläggare kan du ringa på telefontid måndag-fredag klockan 09.00-09.45. Logga in i e-tjänsten för att hitta numret till din handläggare eller ring till Kontaktcenter på nummer 0451-26 70 00.

  • När du ansöker digitalt har du möjlighet att lämna information till din handläggare. I slutet av din ansökan hittar du en ruta som heter Övrigt och där kan du skriva ditt meddelande.
  • Du kan skriva meddelanden direkt till din handläggare i e-tjänsten om du redan har lämnat in din ansökan.
  • Det går också bra att ringa din handläggare på telefontid måndag-fredag klockan 09.00-09.45, om din handläggare inte informerat om annan telefontid.

Ja, du kan skicka brev till din handläggare.

 

Men om du har ansökt digitalt och blivit utvald för stickprov eller komplettering gör du det i e-tjänsten.

 

Om du har ansökt på papper och blir utvald för stickprov eller komplettering kan du lägga brevet i vår brevlåda på Tinghusgatan 1 eller så postar du kompletteringen till:

Hässleholms kommun
Arbetsmarknadsförvaltningen
Ekonomiskt bistånd
281 80 Hässleholm

Du bör inte mejla eftersom du då lämnar personlig information. Vi använder digitala molntjänster för e-post, därför har vi höjt säkerhet och sekretess enligt GDPR för att skydda dina personuppgifter.

 

Om vi har bett dig att komplettera din ansökan kan du göra det i din ansökan i e-tjänsten.

 

Om du har ansökt på papper postar du din komplettering till:

Hässleholms kommun, Arbetsmarknadsförvaltningen, Ekonomiskt bistånd, 281 80 Hässleholm.

eller lägger den i vår brevlåda på Tingshusgatan 1.

Den som inte själv kan tillgodose sitt och sin familjs behov av försörjning kan beviljas ekonomiskt bistånd om behovet inte kan tillgodoses på annat sätt.

 

Annat sätt kan exempelvis vara genom arbete, tillgångar eller andra bidrag du har rätt till. Om du är sambo, gift eller registrerad partner måste ni i första hand hjälpa varandra ekonomiskt.

 

När du ansöker om ekonomiskt bistånd gör handläggaren en utredning för att bedöma om du har rätt till bistånd innan beslut fattas. Ansökan bedöms utifrån dina behov, din ekonomiska situation och om du uppfyller de krav som kan ställas på dig. En individuell prövning ska alltid göras.

 

Är du arbetslös krävs det till exempel att du är anmäld hos arbetsförmedlingen och aktivt söker alla arbeten du kan klara av. Kan du inte arbeta måste du styrka detta med en läkarbedömning som visar att du har helt eller delvis nedsatt arbetsförmåga.

 

Vid sjukdom ska i första hand rätten till sjukpenning utnyttjas.

 

Har du tillgångar kan du normalt inte få ekonomiskt bistånd. Det kan exempelvis gälla bankmedel, aktier, bil, fastighet, bostadsrätt eller andra värdesaker.

 

Är du 65 år eller äldre och inte har någon pension eller så låg pension att du inte kan försörja dig på den ska du vända dig till Pensionsmyndigheten och ansöka om äldreförsörjningsstöd.

 

Du kan ansöka om ekonomiskt bistånd från och med dagen du fyller 18 år och du inte studerar på gymnasiet. Om du studerar på gymnasiet, är det dina föräldrar eller vårdnadshavare som ska försörja dig upp till du är 21 år.

Ekonomiskt bistånd (samlingsnamnet för försörjningsstöd och andra nödvändiga utgifter som brukar kallas "levnadskostnader i övrigt") i form av försörjningsstöd beviljas enligt en norm som regeringen har bestämt. I normen ingår personliga kostnader för livsmedel, kläder och skor, lek och fritid, barnförsäkring, hälsa och hygien.

 

Till detta läggs gemensamma hushållskostnader för förbrukningsvaror, dagstidning, tv-avgift och telefon. I ekonomiskt bistånd ingår även rimliga kostnader för bostad, hushållsel, hemförsäkring, arbetsresor och fackförenings - eller a-kasseavgift.

 

Dessa kostnader ska styrkas med hyreskontrakt, räkningsspecifikation eller kvitto. Efter särskild prövning kan ekonomiskt bistånd även beviljas till livsföring i övrigt det vill säga andra nödvändiga utgifter, som exempelvis kostnader för barnomsorg, läkarvård, medicin och tandvård.

Ekonomiskt bistånd beräknas normalt månadsvis. I socialtjänstens beräkningar ingår gifta, sambor och registrerade parnet samt barn som bor hemma och som föräldrarna är försörjningsskyldiga för.

 

Genom länken här under kommer du till kommunens sida för hur ekonomiskt bistånd beräknas.

Ekonomiskt bistånd | Hässleholms kommun Länk till annan webbplats.

 

Genom länken här under kommer du till Socialstyrelsens hemsida där du kan göra en provberäkning för ekonomiskt bistånd.

Provberäkning ekonomiskt bistånd - Socialstyrelsen Länk till annan webbplats.

Vill du få en ansökan prövad måste du lämna in uppgifter om din ekonomi såsom inkomster, tillgångar och utgifter.

 

Därutöver behövs ytterligare uppgifter som kan vara nödvändiga vid bedömningen av din ansökan. Vilka dessa uppgifter är beror på den situation som du befinner dig i, till exempel om du är arbetslös eller sjuk. När du gör ansökan kommer din handläggare att berätta för dig vilka handlingar du behöver lämna in.

Ekonomiskt bistånd (försörjningsstöd) är tänkt att fungera som ett sista skyddsnät för den som har ekonomiska problem.

 

Om du bara behöver hjälp en kort tid behöver du inte sälja ditt hus eller din bil. Men om du behöver hjälp under en längre tid, kan du behöva sälja huset eller bilen - särskilt om de är värda mycket pengar.

Förutom uppgifterna som du har fått lämna in i samband med din nyansökan kan du komma att få komplettera din ansökan ytterligare. Då får du en komplettering via e-tjänsten och där kan du ladda upp dina bilagor. Du kan också skicka meddelande till din handläggare direkt i e-tjänsten med den informationen du vill komplettera.

 

Du som ansöker om bistånd varje månad kan skicka ett meddelande till din handläggare i e-tjänsten. Du kan också ringa din handläggare måndag-fredag 09.00-09.45 om du inte har fått annan information om telefontid.

Beräkningen görs utifrån inkomster och godkända utgifter samt hur många personer som finns i hushållet. Det kan betyda att två lika stora hushåll kan få olika mycket i bistånd eftersom deras behov är olika stort till exempel ena hushållet har högre hyra än det andra hushållet.

Du kan ansöka om ekonomiskt bistånd till tandvård som är nödvändig och inte kan vänta tills du har egen försörjning och själv kan betala.

 

Akut tandvård är behandlingar du behöver göra endast på grund av smärta, inflammation eller annat betydande obehag.

 

Om du redan har ekonomiskt bistånd månadsvis ansöker du till kostnaden för akut tandvård genom att skriva in summan i din digitala månadsansökan eller på ansökningsblanketten.

 

Om du blir uttagen till stickprovskontroll ska du redovisa kvitto eller faktura. Det måste stå på kvittot/fakturan att tandvården varit akut.

 

Planerad tandvård

Om du ansöker om bistånd i andra fall än vid akut tandvård ska du kontakta din handläggare och förklara varför du behöver tandvård.

 

Om handläggaren bedömer att det kan bli aktuellt att godkänna dina kostnader för tandvård får du en blankett att ta med till tandläkaren. På blanketten står det hur du ska göra.

 

Det är viktigt att du väntar på ett besked från din handläggare innan behandlingen påbörjas. När du får besked får du mer information, bland annat om hur du ska göra med betalning.

 

Vilka kostnader godkänns?

Arbetsmarknadsförvaltningen godkänner bara kostnader för behandlingar hos tandvårdskliniker som har samma priser som Folktandvården, eller lägre. Vi godkänner inte kostnadsberäkningar från tandläkare som har högre priser. Därför är det viktigt att du tar reda på vilka priser som gäller hos den tandläkare du tänker gå till.

 

Vad är nödvändig tandvård?

Om tandläkaren föreslår en behandling som kostar mer än 3000 kr kommer vår specialist att bedöma om tandvården är nödvändig.

 

Exempel på behandling som brukar räknas som nödvändig är fyllning, rotfyllning, utdragning, behandling av sjukdom i tandköttet, tandhygienistbehandling, ersättning av förlorade framtänder och lösa proteser.

 

Exempel på behandling som inte brukar räknas som nödvändig är implantat, estetisk tandvård, tandblekning och ersättning av skadade eller förlorade hörn- och kindtänder.

Ja, om du lämnar felaktiga eller undanhåller uppgifter vid ansökningstillfällena.

 

Du kan också bli återbetalningsskyldig om du fått för mycket ekonomiskt bistånd (försörjningsstöd) på grund av handläggningsfel och borde ha förstått att det var felaktigt. Om du fått ekonomiskt bistånd mot villkor om återbetalning ska du förstås också betala tillbaka det.

Med stickprov kontrollerar vi dina uppgifter. Det betyder att du blir slumpmässigt utvald att lämna in underlag för inkomster och utgifter. Stickproven kan ske flera månader i rad, eller i perioder inte alls. Det är en dator (inte handläggare) som gör stickprov och väljer ut vilka som vi ska kontrollera.

Ja, kommunen kan ställa detta krav eftersom det är ett led i att människor som har ekonomiskt bistånd på sikt ska kunna försörja sig själv. Ofta görs detta i samråd med Arbetsförmedlingen.

Beslut om ekonomiskt bistånd går att överklaga. Du har tre veckor på dig, från det att du har fått beslutet, att lämna in en överklagan. I överklagan skriver du vilket beslut det gäller, och vad du inte är nöjd med.

Du får bara byta handläggare om det finns särskilda skäl. Att vara missnöjd med en handläggare ser vi inte som ett särskilt skäl.

 

Ett särskilt skäl kan vara jäv. Jäv är en situation där en person kan tänkas vara partisk, det kan till exempel vara att du känner din handläggare privat. Då ska du inte ha kvar samma handläggare. För att byta handläggare meddelar du din handläggare detta eller kontaktar oss via vår digitala synpunktshantering.

 

Om du vill byta handläggare för att du är missnöjd, med till exempel din handläggares bemötande eller tillgänglighet, kan du framföra klagomål via vår digitala synpunktshantering.

 

Genom länken nedan kommer du till sidan för att lämna synpunkter.

Synpunkter Öppnas i nytt fönster.

Om du inte är nöjd med ditt beslut ska du överklaga beslutet skriftligt. Information om du har överklagar skickas i samband med det beslut du får.

Om du har någonting som du vill klaga på kan du kontakta oss via vår digitala synpunktshantering.

Om du framför ett klagomål som är riktat mot en medarbetare informerar vi alltid ansvarig arbetsledare eller chef.

 

Genom länken nedan kommer du till sidan för att lämna dina synpunkter.

Synpunkter Öppnas i nytt fönster.

Du ska inte ringa direkt till en chef.

Chef ändrar inte några beslut fattade av handläggare.

 

Om du är missnöjd med ditt beslut ska du skriva en överklagan och skicka in det till din handläggare.

 

Vi tar gärna emot synpunkter, tips och beröm via vår digitala synpunktshantering. Dina synpunkter utreds av en klagomålshanterare som kontaktar dig om du fyllt i att du önskar återkoppling när du lämnat in dina synpunkter.

 

Genom länken nedan kommer du till sidan för att lämna dina synpunkter.

Synpunkter Öppnas i nytt fönster.

 

Nej, du kan även använda BankID på datorn. BankID är ett säkert och vanligt förekommande sätt att legitimera sig.

Det är du som har ett ärende hos oss, inte din gode man. Därför ska du både logga in och signera den digitala ansökan via ditt BankID.

 

Men självklart kan din gode man hjälpa dig att fylla i ansökan.

 

Din gode man/förvaltare kan kontakta din handläggare på ekonomiskt bistånd för att få svar på frågor gällande din ansökan.

Vi har öppen mottagning som du kan komma till för att få hjälp med frågor om hur du gör en ansökan, hur du skickar/tar emot meddelande och om du har några problem med e-tjänsten. Du behöver inte boka in dig i förväg utan behöver bara anmäla dig i receptionen hos arbetsmarknadsförvaltningen på Tingshusgatan 1.

 

Genom länken nedan kommer du till vår guide för att göra en digital ansökan. Där ser du också vilka öppettider öppen mottagning har.

Guide för ekonomiskt bistånds e-tjänst | Hässleholms kommun Länk till annan webbplats.

Om du inte har någon smartphone/surfplatta eller har särskilda behov på grund av funktionsnedsättning kan du ansöka om ekonomiskt bistånd på en pappersansökan.

 

Om du behöver hjälp med att fylla i din pappersansökan kan du gå till Kontaktcenter för att få hjälp av en kommunvägledare. Du kan också kontakta din handläggare på telefontid måndag-fredag 09.00-09.45, om inte din handläggare meddelat om annan telefontid, för att få hjälp att fylla i din ansökan.

 

På länken under hittar du information om Kontaktcenters öppettider och hur du hittar dit.

Kontaktcenter Öppnas i nytt fönster.

Vid en planerad flytt prövas behovet av ekonomiskt bistånd av den kommun du är bosatt i när du ansöker innan flytten, och innan månadsskiftet.

 

Exempel: En person planerar att flytta till en ny kommun 1 mars. Ansökan för mars månad görs i slutet av februari. I februari befinner sig personen i den kommun hen flyttar ifrån och då är det den gamla kommunen som prövar rätten till bistånd.

 

När du har flyttat prövas dina ansökningar i första hand av den nya kommunen. Detta kan gälla behov som du kommer på i efterhand och/eller behov som uppstår efter flytten.

 

Det är viktigt att du pratar med din handläggare innan du flyttar. Om din boendekostnad blir högre i den kommun du flyttar till, om flytten inte bedöms nödvändig eller om du bryter din planering/arbete eller studier kan det innebära att du inte har rätt till bistånd.

Hjälpte informationen på denna sidan dig?

Hjälpte informationen på den här sidan dig?
Dina svar och synpunkter hanteras anonymt.

Uppdaterad: